سلول درمانی
شماره: 2455
1391/11/28 - 11:05
بیماری میلوپرولیفراتیو- دیسپلاستیک MPN/MDS

سندرم میلودیسپلاستیک ) MDS) اختلالی است که مغز استخوان در تولید بعضی از رده سلول های خونی نارسا می شود. این تغییرات در اثر جهش های اکتسابی در مغز استخوان رخ می دهد. نئوپلاسم میلوپرولیفراتیو( MPN) حالت مشابهی است که رده های سلولی مغز استخوان در آن افزایش میابد.

سندرم میلودیسپلاستیک ) MDS) اختلالی است که مغز استخوان در تولید بعضی از رده سلول های خونی نارسا می شود. این تغییرات در اثر جهش های اکتسابی در مغز استخوان رخ می دهد. نئوپلاسم میلوپرولیفراتیو( MPN) حالت مشابهی است که رده های سلولی مغز استخوان در آن افزایش میابد. MDS ثانویه به کموتراپی با داروهای آلکیله کننده ، یکی از عوارض نادر و طولانی مدت درمان کانسرهای اولیه مثل بیماری هوچکین، کانسرپستان و بیضه می باشد.

عموم این بیماران سابقه دریافت کموتراپی با دوز بالا دارند. این عارضه در کشورهای متعددی گزارش شده است اما طبق جستجوی ما بیماری میلوپرولیفراتیو ثانویه به کموتراپی در هیچ جای جهان گزارش نشده است. در این گزارش بیماری معرفی می گردد که به دنبال دریافت فقط یک دوز کموتراپی دچار این عارضه شده است.

گزارش مورد: بیمار خانم 77 ساله ای است که یک سال و نیم پیش به علت سرطان پستان، یک دوز شیمی درمانی دریافت کرده است. و برای نوبت بعدی مراجعه نکرده تا اینکه اخیرا با شکایت رنگ پریدگی به درمانگاه مراجعه کرده و در CBC به عمل آمده لکوسیت 27هزار هیپرلکوسیتوز ، هموگلوبین 8 و پلاکت 1042000 ترومبوسیتوز داشت.

در آسپیراسیون مغز استخوان ساپرس رده اریتروئید، مگاکاریوسیت بالا و انفیلتراسیون پایین لکوسیتی دیده شد. با توجه به اینکه 2رده پلاکت و لکوسیت خون محیطی بیمار بالا و رده اریتروئید پایین بود، برای بیمار تشخیص MPN/MDS Unclassified مطرح شده و با هیدروکسی اوره تحت درمان قرار گرفت و لکوسیت و پلاک بیمار به سطح نرمال رسید.

بحث: ثابت شده است که وقوع MDS ثانویه به کانسرها، به تیپ کانسر و دوز تجمعی داروهای کموتراپی بستگی دارد. در بیمار معرفی شده عارضه اختلال عملکرد مغز استخوان به دنبال دریافت فقط یک دوز کموتراپی ایجاد شده است که تا کنون چنین موردی گزارش نشده است. از طرفی عارضه مغز استخوان به دنبال کموتراپی در سایر گزارشها به صورت کاهش رده سلول های خونی ثبت شده است. ولی در این مورد دور رده سلولی افزایش و یک رده کاهش یافته است که در دسته خاصی از سندرومهای مغز استخوان قرار نمی گیرد. طبق جستجوی انجام شده مورد مشابه بیمار گزارش شده تابحال ثبت نشده است.

به نظر می رسد سن بالای بیمار ارتباطی با واکنش آتیپیک رده سلولی نسبت به کموتراپی تک دوز داشته باشد.

این گزارش از سوی دکتر علی عیشی دانشیار گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، آیدین انبساطی دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و رحیم مهدی اوغلی پزشک عمومی انجام شده است.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved